Voorbeeld-functie

Zitten geldt voor iedereen.

Oke dat is duidelijk

Wij kunnen een hond heel veel aanleren. Aanleren gebeurt vaak niet spontaan. Leren door het kijken naar je voorbeeld verloopt spontaan en makkelijk. Grenzen trekken doet de hond zelf.

 

Het watervrij maken is zo’n vaardigheid. Onze puppy’s worden met drie weken in de gootsteen watervrij gemaakt. Daarna in het ligbad. Lauw water, eerst tot de pootjes daarna tot de buik.

Deze actie wordt niet spontaan door de hond uitgevoerd. Je springt als hond niet zomaar in een gootsteen of een ligbad.

 

Tijdens een wandeling gebeurt alles spontaan:  

  • Een volwassen hond gaat mee op pad.

  • Voor de jonge hond heeft deze hond een voorbeeldfunctie.

  • De jonge hond gaat gedrag dat hij ziet kopiëren. 

  • De volwassen hond aan ruikt aan takken, struiken en bomen. De jonge hond doet hem na. Hierdoor ontwikkelt hij zijn reukorgaan. Leert hij plaatjes maken bij dat wat hij ruikt.

 

Gaat de volwassen hond het water in, volgen de meeste jonge honden voorzichtig. Voorzichtig verkennen ze de rand van het water. Ze lopen langs de rand van het water. Alleen de pootjes in het water en een enkeling loopt het water in tot het water reikt tot aan zijn buikje. Het begin is er.

 

Dit ging niet op voor een de jonge honden.

Enthousiast als altijd rende hij achter een andere hond. Deze nam een frisse duik in het water, hij ook. Met dit verschil dat de volwassen hond boven water bleef en hij onder water verdween.

Natuurlijk schrokken wij maar toch even afwachten. Na een paar seconden kwam hij weer boven water. Krabbelde aan de kant en bleef op afstand beduusd zitten.

 

Er is geen zichtbare aandacht aan geschonken. Negatieve ervaring hoort bij een opgroeiende jonge hond. Hierdoor leert hij grenzen stellen. Even na deze ervaring rende hij alweer achter de hond aan weer het water in, maar nu hield hij mooi afstand. Hij heeft zichzelf begrensd. Negatieve ervaring die positief uitpakt.

©2020 TARO jachthondenschool