No go Foxie 2

Bijgewerkt: jul 20

Dele

Iedere trainer maakt het wel eens mee. Ben je er klaar voor, hond netjes naast je, schot, “apport”...... Hond blijft strak naast je zitten. Alsof hij wil zeggen, zolang ik zit, kan ik niets verkeerd doen. Je probeert van alles om de hond alsnog te dwingen om te vertrekken . Zonder drive haalt hij het apport op geeft het traag af en is gelijk daarna met andere dingen bezig.

Daar word je als trainer niet vrolijk van.

nou schiet op, “apport”


“Ik dacht het niet baas”


Als dat een keer voorkomt, prima dat kan. Als het regelmatig voorkomt moet de trainer het probleem analyseren. Zeker als dit gedrag de hond niet eigen is. Waarom gaat de hond niet weg? Waarom moet je alles uit de kast trekken om hem te laten vertrekken? Waaraan ligt het en aan wie ligt het. Het loopt van kwaad tot erger.


Ter verduidelijking het volgende voorbeeld.


Voorbeeld (voor het gemak noem ik de hond Foxie 2)

De eigenaar van Foxie 2 neemt al jaren deel aan onze jachttraining. Eerst met Foxie nummer 1, daarna met Foxie nummer 2.

Foxie 1 en 2 behoren tot de groep erfhonden. Veel vaardigheden moeten aangeleerd worden.

Vlak na de puppycursus begonnen de problemen met Foxie 2. Niet weg willen gaan.

De dummy niet op willen pakken, de dummy niet vast willen houden.

Als hij het apport gevonden had, kwam hij niet terug om de dummy af te geven.

Dit frustreerde de eigenaar en dus werd de hond op een E-band geconditioneerd.

Hiermee was het probleem, niet terug willen komen, opgelost.

Foxie 2 kwam natuurlijk terug, maar zonder dummy. Om de frustratie bij zijn trainer niet nog groter te maken hebben wij hem een paar dagen intern getraind.


Toen hij weer naar huis ging, verliep het apporteren goed. Toch bleef Foxie in de groep problemen geven door te weigeren het apport te halen. Hij ging na wat ferme commando’s wel op weg, nam de dummy uiteindelijk wel mee, maar het kostte zijn trainer veel geduld en daar werd ze niet echt vrolijk van. Ze werd strenger en ongeduriger. Haar stem gaf haar emotie door en Foxie voelde dat haar fijn aan.


Uiteindelijk nam ze met ons contact op met het verzoek om privé training te nemen.


Les 1

Al gelijk bij les 1 zag ik dat de hond geen plezier had in het werk. Hij liep er een beetje timide bij en vertoonde een flinke No Go bij elke oefening.

Oortjes naar achteren en met een gespannen lijf wachtte hij op de opdracht.

Nu heb ik een hoge stem die voor honden heel aantrekkelijk is. Daardoor zijn er maar weinig honden die niet graag bij mij komen. Ik ben zelden boos en als ik een hond “aanpak” is dat altijd met mijn stem. Ik corrigeer een hond altijd eerlijk en bouw daardoor veel krediet op bij honden. Al snel was het mij duidelijk waar het probleem lag.


Les 2

Bij les 2 legde ik de trainer uit hoe ik de lessen wilde indelen.

Ik stelde voor om in training enkele stappen terug te gaan om het de hond makkelijker te maken.

Hij moest meer geholpen worden bij het uitvoeren van een opdracht.

De stem wordt ingezet om hem te helpen een keuze te maken.


Belangrijkste was dat er niet meer op hem gemopperd werd.

Uit de stem van zijn trainer moest blijdschap klinken, enthousiasme en trots.

Hij moest weer beloont worden met iets wat hij graag lust.


We hadden twee doelen.

  1. Hij mocht geen No Go meer vertonen.

  2. Hij moest weer plezier krijgen in zijn werk.

Alle andere doelen zoals, netjes apporteren en goed en netjes afgeven, waren ondergeschikt aan de boven vernoemde doelen.


Les 3

De eigenaar had de hele week getraind. Er werd beloond en de stem van de eigenaar was weer vrolijk. Foxie hoeft het zo nodig niet altijd goed te doen. De eigenaar werd weer blij met kleine resultaten. Meerdere kleine resultaten vormen één groot resultaat.

De hond liet een heel ander gedrag zien. Liep hij eerst mak achter zijn baas aan en straalde zijn hele houding matheid uit. Liep hij nu tussen twee proeven door voor ons uit, had interesse in zijn omgeving.

Er zijn deze les tenminste vier proeven uitgezet. We helpen hem voorlopig nog door geluid of pistoolschot.

Bij de laatste proef ging hij zelfs over dubbel water om een apport te halen en na een correctie bracht hij de dummy keurig over twee waters terug en gaf het in een model apport af.

Geen No Go en een vrolijke hond. Hond gelukkig en baas gelukkig. Wat wil je nog meer.

Tijdens les 4 brengen we alles weer een beetje in balans. Ik weet zeker dat dit gaat lukken. Dat we weer een vrolijke Foxie hebben die het werken weer leuk vindt en zijn baas?


Die straalt en is weer trots op haar hond.




©2020 TARO jachthondenschool